Hur når man nya kunder och hur kan man som företagare ge sig själv en större chans att synas? Frågan är relevant för de flesta företag, men lite extra för de som är verksamma inom konkurrensutsatta branscher där man – ofta med små medel – måste skaffa sig ett övertag. Här är fantasin ofta avgörande och står, i många fall, även över ekonomiska muskler och en stor budget för marknadsföring.

Det senare kan faktiskt slå åt exakt motsatt håll; innebärande att man betalar väldigt mycket pengar för någonting som inte fungerar så bra- Att betala för reklam på tv eller för att höras på någon radiokanal kan definitivt vara bra – men sett till hur mycket det kostar kontra vad det genererar i form av nya kunder så skulle vi säga att det är riskfyllt. Ofta ser man företag som betalar för mer än vad det smakar.

reklamgodis

Fantasin då; kan vi konkretisera detta på något sätt? Ja, vi kan ge några exempel på hur fantasin kan komma att ge kunder och där en smartare marknadsföring kan öka omsättningen för ett företag. Enklast blir det om vi radar upp några exempel på smart, billig och fantasifull marknadsföring:

    • Reklamgodis. Alla gillar väl godis, eller hur? Att som företag beställa godis med den egna logotypen på plasten är ett säkert kort. Beställer man reklamgodis så har man också ett gigantiskt lager av reklam att dela ut. Men, där reklamen i fråga är av den typ som alla gillar. Man kan ha reklamgodis i butiken, man kan ta med till kund och man kan i övrigt dela ut sitt reklamgodis så att det sprids runt i den stad man är verksam i. Dessutom så väljer man själv vilket typ av reklamgodis det ska handla om. Allt från choklad, pastiller, kola, sugisar och så vidare. Det finns något för alla smaker.
    • Tryck på kläder. En annan typ av smart marknadsföring som inte kostar så mycket. Tryck upp er logotyp på klädesplagg och låt dessa bäras av allt från bekanta till exempelvis lokala idrottslag. Kort och gott: Dela ut klädesplaggen till de som vill ha. Låter dyrt? Det är inte gratis och det är dyrare än exempelvis reklamgodis, men det handlar inte om någon extrem kostnad. Vi skulle dock säga att det är värt att gå upp några kronor och köpa in exempelvis t-shirts av en bättre kvalitet. Folk ska vilja använda plaggen också.
    • Golfbollar. Överlag så är ett tryckeri något som man med fördel kan etablera ett samarbete med. Det går att beställa trycksaker online idag och golfbollar är ett gott exempel på hur man kan tänka utanför boxen. En golfboll som slås bort kommer att hittas förr eller senare och med din logotyp tryckt på sig så kommer också ditt företag att hamna i blickfånget. Golfbollar är ett exempel, men vi kan även nämna kaffemuggar, pennor, ölglas och så vidare. Fantasin är den enda begränsningen.